JOHANNES JOSEPHUS TEN BERGE-MISSIONARIS - Alles van het Marnegebied

Ga naar de inhoud
Johannes Josephus (Jan) ten Berge (Leens, 14 december 1892 – Nijmegen, 23 december 1978) was een Nederlandse missionaris, priester, jezuïet, verzetsstrijder, katholiek journalist en activist. Hij was een zoon van Jan ten Berge en Reina Scholtens, het derde kind uit een katholiek Groninger gezin van tien kinderen. Hij was een broer van de dichter Willem ten Berge.

Kritische missionaris
Jan ten Berge trad op 20-jarige leeftijd,  na zijn schooltijd, in bij de jezuïeten in 1912 en hij vertrok in 1919  na zijn filosofieopleiding naar Nederlandsch-Indië. Zijn  theologieopleiding deed hij in Maastricht en werd in 1926 door  Laurentius Schrijnen tot priester gewijd. Terug op Java (eiland)|Java  werkte hij eerst als directeur van de Normaalschool (Pedagogische  academie|kweekschool) in Moentilan.

Van 1934 tot 1939 was hij pastoor in  Ambarawa. Vanaf 1932 was hij bovendien werkzaam als hoofdredacteur van  het Katholieke Nederlandsch-Indische dagblad De Koerier, waarin hij  onder pseudoniem en gebruik makend van een 'lek' in de loge, uit eerste  hand berichtte over de grote politieke invloed van de vrijmetselarij in  het koloniale bestuur in Indië. Maar ook de zeer  conservatief-christelijke gouverneur-generaal Bonifacius Cornelis de  Jonge (1875-1954). Bonifacius de Jonge en zijn vrouw werden door hem fel  bekritiseerd, omdat ze volgens Jan ten Berge geen enkel oog hadden voor de  armoede van de inheemse en gemengde bevolkingsgroepen op Java.

In botsing met de islam
Pater Jan ten Berge raakte niet alleen in conflict met de Indische  koloniale elite. Zijn streven naar een katholicisme dat alle andere  culturen zou moeten verheffen en in zich opnemen, bracht pater Jan ten  Berge, die de confrontatie nooit schuwde en weinig behoefte toonde aan  dialoog, ook in botsing met de dominante godsdienst in zijn  missiegebied, de islam. In 1931 ontstond naar aanleiding van twee  artikelen van zijn hand in het jezuïetenblad Studiën (later gefuseerd  met zijn Vlaamse tegenhanger Streven) over de profeet Mohammed grote  opschudding. Hij portretteerde Mohammed als "anthropomorphist", de "onwetende Arabier" en "de grove wellusteling"  die het met vrouwen en seksuele betrekkingen niet zo nauw nam. Dat de  Koran leert dat Jezus (traditioneel-christelijk)|Jezus niet gekruisigd  is, noemde hij een "trouvaille van den weinig origineelen geest van Mohamed", omdat die ontleend zou zijn aan de opvattingen van de sekte van het docetisme.

Verzetsstrijder
Tijdens de bezetting in Nederland sloot pater Jan ten Berge zich aan bij  het verzet tegen de nazi's en hij werd in 1942 gearresteerd en belandde  vier maanden in de gevangenis van Scheveningen (Oranjehotel), waarna hij  weer werd vrijgelaten, omdat hij, volgens eigen zeggen, voortdurend "de domme missionaris uit Indië"  bleef spelen. Na zijn vrijlating zette hij zijn verzetswerk  onmiddellijk voort en werkte nauw samen met de Nijmeegse groep van Theo  Dobbe. Hij verspreidde anti-Duitse pamfletten, zorgde voor valse  papieren en er werd opnieuw jacht op hem gemaakt toen hij in verband  werd gebracht met een mislukte aanslag op een Nationaal-Socialistische  Beweging (NSB'er). Net op tijd wist hij te ontvluchten toen tien mannen  van de Gestapo in september 1943 zijn verblijfplaats bestormden. Hij  verborg zich een paar huizen verder, een dag lang, in een kolenhok onder  kolen en kolenzakken en ademde via een oude kachelpijp.

Conservatief katholiek
In 1972 vertrok pater Jan ten Berge definitief terug naar Nederland, waar  hij tot zijn dood van zich deed spreken door felle aanvallen op het in  zijn ogen veel te links en decadent geworden Nederland: Partij van de  Arbeid, PvdA-premier Joop den Uyl, de  vrijzinnigheid en vrijzinnige theologen Edward Schillebeeckx en Harry  Kuitert, kardinaal Bernardus Alfrink, oud-minister Marga Klompé, ze  kregen er daarvoor allemaal stevig van langs, waarna Jan ten Berge zelf  door de Trouw (krant), Trouw-columnist Bert Klei humorvol op de hak werd  genomen. Hij verbond zich met conservatief katholieke bladen zoals  Waarheid en Leven, Confrontatie! en het blad StaVast van het  Oud-Strijders Legioen. Hij leek daarmee weer in zijn oude element, maar  bleek tegelijk ook vervreemd van de na zijn terugkeer ingrijpend  veranderde Nederlandse samenleving in de roerige jaren '70. Meer info over Jan ten Berge leest u hier...

Copyright 2003 ◄ MARNEGEBIED ► All Rights Reserved
© 2003 - 2024 Created by BenesWebDesign
Terug naar de inhoud