Ramp op de Lauwerszee, Marnegebied - Alles van het MARNEGEBIED

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Ramp op de Lauwerszee, Marnegebied

Rampen - Ongeluk

Ramp op de Lauwerszee in 1881 met koftjalkschip "Elizabeth"

Jan Balk, 29 jaar, was schipper van het koftjalkschip "Elizabeth" en Eisse Balk, 17 jaar, was schippersknecht. Op 11 oktober 1881 vertrok hun schip uit Groningen met een lading aardappelmeel naar Gent in België.
Ze werden met een stoomboot naar Zoutkamp gesleept en zouden de volgende dag door de zeesluis het ruime sop kiezen. Het stoomschip was echter niet in staat vanwege het weer om hen buitengaats te slepen. Daarom besloot men om terug te keren naar Zoutkamp. Op dat moment bleek dat men niet weer naar binnen kon varen. Dus werd besloten om met gestreken mast op zee te blijven liggen en twee ankers uit te gooien met daaraan 30 vadem (ongeveer 54 meter) ketting. Het weer werd intussen slechter zodat men genoodzaakt was om de ontwikkelingen af te wachten. Op 14 oktober nam de wind nog erger toe en draaide 's avonds om 10 uur naar het noordwesten waarbij deze aanzwol tot een vliegende storm. Toen Jan Balk een kwartier later bezig was de vanglijn van de boot te laten vieren werd hij door het losraken van het roer overboord geslagen. Hij was echter nog net in staat om de vanglijn van de boot te grijpen en kon daardoor weer aan boord komen. Door het weggeslagen roer ontstond schade aan het schip en door de hoge golven maakte het achterste deel van het schip water. De storm bleef tot 16 oktober aanhouden. Toen pas kon het schip weer binnengaats worden gebracht. Drie inwoners van Zoutkamp boden hulp om deze klus te klaren zodat verdere ongelukken en verlies van de lading kon worden voorkomen. Een deel van de lading moest echter worden gelost voordat het schip kon worden hersteld.

Hieronder een voorbeeld van een Groninger koftjakschip

Koftjalk : - alleen Gronings - herkenbaar aan de schoenersteven - vast zetboord op het boeisel - kluiverboom ligt boven op de steven - brede en zware stuiten en berghout - breder en holler dan de zeetjalk - grote luxueuse roef - soms paalmast (al of niet voorzien van steng) - lange rechte gaffel(s) - grote mast met ra voor de breefok - lange top voor een topzeil - staand want met weeflijnen.
Een koftjalk verschilt van een gewone tjalk door een zware bouw, de hoge verschansing, de breedte en
de zwaar uitgevoerde tuigage.

Bron tekening koftjalk: Zeilcharter.nl

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu